مقالات راهنمای چیلر کاران

نصب سختی گیر

14 Sep 2017

 

دستورالعمل نصب و بهره برداري دستگاه سختي گير

الف) لوله كشي

.  كه در پشت و مركز شير قراردارد محل اتصال آب خام مي باشدINLET-1

. كه بر روي محيط شير (سمت چپ اهرم )قرار دارد محل خروج آب تصفيه مي باشد .OUT-2

 توجه : شير فلكه هاي دستي بر روي لوله هاي ورود و خروج ونيز سيستم باي پاس  روي دستگاه منظورشود.

ب) نحوه ريختن سيسلس و رزين

   منهول فوقاني و تحتاني دسنتگاه را باز كنيد-

 از منهول تحتاني سيليس را به روي نازلهاي دستگاه ريخته و پس از مسطح كردن درب منهول را ببنديد- 

-از منهول فوقاتي رزين را به داخل دستگاه سختي گير بريزيد و درب درب منهول را ببنديد .

 اهرم شير جند راهه را روي شماره 2 گذاشته و شير فلكه راباز كنيد . دراين حالت آب زرد رنگي از لوله خارج ميشود پس از چند دقيقه كه آب شفاف گرديد اهرم را روي شماره 3 گذاشته و شير  (رین) فلكه خروج دستگاه را باز کنید و از آب تصفیه شده استفاده 

نصب چیلر ها

14 Sep 2017

 

نصب چیلر

تجهيزات اضافي كه معمولاً در روي نصب چيلر نصب مي‌شود شرح زير مي‌باشد:

روي لوله مايع از كندانسور بترتيب سرويس ولو (شير سرويس)، چارچينگ ولو (شير تغذيه گاز به سيستم)، فيلتر دراير (فيلتر- خ

در روي اواپراتور آنتي فريز و ترموستات نصب مي‌شود: و روي كمپرسور در قسمت ورودي يا مكش و خروجي كاز يا ديسچارج دو عدد گیچ (gage) فشار سنج نصب مي‌شود. همچنين دو عدد گيج فشار سنج بر روي پمپ روغن كه يكي در قسمت فشار ضعيف و ديگري در قسمت فشار بالاي پمپ وصل مي‌شود. كار اين گيج‌ها نشان دادن مقدار فشار مي‌باشد.

يك كنترل فشار بالا و پايين بنام‌هاي  High & Low- Pressure به قسمتهاي فشار بالا يعني رانش و پايين يا مكش نصب گرديده است. و چنانچه فشار از حد تنظيم شده زيادتر يا كمتر گردد برق چيلر قطع مي‌شود.

يك كنترل فشار روغن بنام اويل پرشر Oil- Pressure كه اختلاف فشار بالا و پايين روغن را در حد تنظيم شده نگه مي‌دارد و چنانچه از اين حد اضافه گردد چيلر خاموش مي‌شود.

 و ديگري هيتر روغن مي‌باشد كه قبل از روشن كردن چيلر روغن را گرم و آماده كار مي‌كند و در زمان روشن بودن چيلر هيتر از مدار خارج مي شود.

البته خود كمپرسور داراي وسايل ايمني مثل OVER- LOAD فيلتر و Check Valveو شيرهاي ورودي و خروجي مي‌باشد.

روي كندانسور شير اطمينان مي‌باشد كه بالاي فشار نرمال گاز را تخليه مي‌كند.

كنترل‌هاي بعدي مربوط به برق سيستم مي‌باشد كه شامل بي‌متال- كنتاكتور- رله- تايمر- فيوز- كليدهاي استپ استارت- سيگنال‌هاي اخطار .

سرويس ولو نصب چیلر

سرويس ولو يا شير سرويس بعد از كندانسور در هنگام نصب چیلر و در ابتداري لوله مايع قرار دارد و زمانيكه احتياج به بستن مدار مايع براي منظورهاي مختلف مثل تعمير و سرويس كردن فيلتر دراير يا شير شك كن)، سلونوئيد ولو- سايت گلاس، شير انبساط نصب مي‌شود.

 

مغناطيسي و يا جمع كردن مايع مبرد در كندانسور و يا علتهاي ديگري باشد. مي‌توان با بستن اين شير حركت مايع مبرد را متوقف كرد و قطعه مورد نظر را تعمير و يا تعويض كرد.

چارجينگ ولو نصب چیلر ها

 اين شير جهت تغذيه و شارژ مبرد به داخل سيستم چيلر استفاده مي‌شود و بدنه آن از جنس برنج چكش کاري شده است. دسته سوپاپ آن بصورت چهار گوش و آچار خور تهيه گرديده است.

سیلیکوئید چیلر

14 Sep 2017

سلونوئيد ولو چیلر

در مدار چيلر سلونوئيد ولو يا شير مغناطيسي سر راه مايع مبرد قبل از اواپراتور كار مي‌گذارند. اين شير توسط برق مسير مايع مبرد را باز و بسته مي‌كند. زمانيكه برق چيلر قطع شود شير بسته مي‌شود و جريان مايع مبرد متوقف مي‌گردد. همچنين در موقع خاموش كردن چيلر در وهله اول برق سلونوئيد ولو قطع مي‌شود و عمل پمپ دان كردن خود به خود انجام مي‌شود.

سايت گلاس

جهت تشخيص مقدار ماده مبرد دستگاه از يك شيشه رؤيت كه در مسير مبرد نصب مي‌شود استفاده مي‌كنند. چنانچه مقدار ماده مبرد كم باشد در مايع حبابهايي ديده مي‌شود كه با اضافه كردن گاز به سيستم اين حبابها از بين مي‌رود. بعضي از سايت گلاس‌ها مجهز به رطوبت سنج مي‌باشد كه رطوبت درون سيستم را با تغيير رنگ دادن نشان مي‌دهد. جنس سايت گلاس‌ها اغلب از برنج مي‌باشد .

كنترل‌هاي كمپرسور

تجهيزات ديگري در مدارهاي چيلر جهت كنترل فشار رانش و مكش و روغن در نظر مي‌گيرند كه مهمترين آنها بشرح زير مي‌باشد.

كنترل فشار روغن:

اين كنترل جهت ايمني موتور از لحاظ روغنكاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد و چنانچه فشار روغن در حد خطرناكي پايين بيايد. بطور اتوماتيك مدار برق كمپرسور قطع مي‌شود. بعضي از كنترل‌هاي روغن قابل تنظيم و بعضي ديگر فقط براي فشار معيني طراحي گرديده‌اند.

كنترل فشار رانش و مكش كمپرسور HIGH & LOW PRESSURE

 

اين كنترل جهت قطع كردن برق موتور كمپرسور در فشارهاي بالاتر از حد نرمال و فشارهاي پايين‌تر از حد نرمال بكار مي‌رود. تابلو برق چيلر چنان طراحي مي‌شود كه فاز بوبين كنتاكتور از مسير اين كنترل مي‌گذرد و با وصل و يا قطع بودن كنترل نامبرده برق بوبين كنتاكتور ور در نتيجه برق چيلر وصل و يا قطع مي‌شود.

ترموستات

جهت كنترل درجه حرارت آب ورودي اواپراتور از كنترل كننده بنام ترموستات استفاده مي‌كند. مدار برق چيلر از ترموستات مي‌گذرد و زماني كه درجه حرارت آب به حد تنظيم شده برسد ترموستات از طريق كنتاكتور فرمان مي‌دهد و برق چيلر قطع مي‌شود و كمپرسور خاموش مي‌شود.

ترموستات در انواع يك مرحله‌اي، دو مرحله‌اي و چند مرحله‌اي وجود دارد كه در هر مرحله، كمپرسوري از مدار خارج مي‌شود و ظرفيت دستگاه كاهش پيدا مي‌كند. اختلاف دماي عملاً اين نوع ترموستات‌ها حدود 2 درجه سانتيگراد مي‌باشد، مثلاً در ترموستات‌هاي چهار مرحله‌اي ابتدا در دماي 18 سانتيگراد يك كمپرسور از مدار خارج مي‌شوند و در دماي 16 سانتيگراد كمپرسور بعدي و به همين ترتيب تمام كمپرسورها يكي بعد از ديگري از مدار خارج مي‌شوند و در زمان روشن شدن، بر عكس عمل مي‌كند. لزوم ترموستات‌هاي چند مرحله‌اي (تغيير ظرفيتي) باين علت است كه زماني درجه حرارت محيط يا ساختماني به درجه حرارت مطلوب رسيد ديگر احتياج به كار كردن تمام كمپرسورهاي چيلر وجود ندارد و فقط بايد چيلر جوابگوي اتلافات حرارتي باشد. در اين موقع با جذب يك كمپرسور ظرفيت دستگاه را كاهش مي‌دهند و با توليد برودت بيشتر كمپرسور بعدي از مدار خارج مي‌شود. بدين ترتيب تمام كمپرسورها از مدار خارج مي‌شوند، البته طريقه ديگر جهت تغيير ظرفيت وجود دارد و آن بدين صورت مي‌باشد كه يك شير سلونوئيد والو قسمت رانش را به قسمت مكش كمپرسور ارتباط مي‌دهد كه

 

در زمان لازم مي‌توان بوسيلة ترموستات چندين سيلندر را از مدار حذف كرد و ظرفيت دستگاه را كاهش داد.

كنترل ضد يخ يا آنتي فرير ANTI- FREEZE

وسيله‌اي است كه جهت جلوگيري از يخ زدن آب اواپراتور در دماي پايين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ساختمان آنتي فريز عيناً ترموستات مي‌باشد و فقط اختلاف در درجه بندي آن مي‌باشد. معمولاً درجه بندي آنتي فريز بينC 25 تا 5- سانتيگراد مي‌باشد .

لازم به تذکراست عواملي كه باعث پايين آمدن دماي آب اواپراتور مي‌باشد عبارتند از كار نكردن پمپ گردشی ((circulator آب چيلر، خراب شدن ترموستات، بسته بودن شيرهاي ورودي آب اواپراتور و يا گرفتگي لوله‌هاي آب مي‌باشد.

شير اطمينان RELIEF- VALVE

اين شير كه در روي پوسته كندانسور نصب مي‌شود جهت آزاد كردن فشار در حد خطرناك بكار مي‌رود. بدنه اين شيرها از برنج يا برنز ساخته مي‌شوند و جهت فشار مشخصي طراحي گرديده است. در چيلرها اغلب از شيرهاي اطمينان 300 پاند بر اينچ مربع(psi ) استفاده مي‌گردد. بايد توجه داشت كه فشار بالاي چيلر از فشار آزاد كردن شير اطمينان پايين‌تر باشد.

هيتر محفظه كارتر روغن (CRANKCASE- HEATER)

چنانچه روغن در دماي پايين قرار گيرد، سفت شده و ويسكوزيته آن بالا مي‌رود و نمي‌تواند براحتي تمام قسمتهاي كمپرسور را خنك و روغنكاري كند. جهت جلوگيري از اين امر يك المنت حرارتي برقي بشكل ميله درون بدنه كارتر جاسازي مي‌كنند كه وقتي برق اصلي چيلر

چیلر احسان افروز

14 Sep 2017

احسان افروز

احسان افروز با سابقه بیش از 10 سال در صنعت تولید و فروش انواع چیلر

چیلر

احسان افروز همواره سعی در پیشرو بودن در کیفیت محصولات تولیدی داشته و خواهد داشت.

گروه احسان افروز سعی در کاهش هزینه های سربار تولید و به تبع آن کاهش هزینه های مرتبط با تولید محصولات داشته است.

چیلر

یکی از نیازهای هر ساختمانی تامین سرمایش آن در فصل تابستان است ، این مهم در ساختمانهای بزرگ با استفاده از چیلر انجام می پذیرد.

انواع چیلر

چیلرها معمولاً در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند بدلیل مصرف برق زیاد توسط چیلرهای تراکمی (کمپرسوری) امروزه چیلرهای جذبی از استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمانهای مسکونی و اداری برخوردار شده اند ،

چیلر

این نوع چیلرها بجای انرژی برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده مینمایند و دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به انواع کمپرسوری هستند و با توجه به ماهیت چرخشی کار پمپهای مورد استفاده در آنها میزان خرابی و هزینه های مربوط به تعمیرات آنها کمتر از انواع تراکمی می باشد ، همچنین صدای آنها بسیار کمتر از انواع تراکمی بوده و تقریباً بدون لرزش هستند ، با در نظر گرفتن هزینه های جنبی از جمله هزینه مربوط به خرید امتیاز برق و دیماند مربوطه و همچنین هزینه های جاری چیلر تراکمی ، چیلرهای جذبی از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت قابل توجهی هستند قطعات و نحوه کارکرد چیلر"

تولید و فروش چيلر | احسان افروز

گروه تولیدی صنعتی احسان افروز یکی اتز قدیمی ترین تولید کننده های چیلر در کشور میباشد . نمایندگی های فروش چیلر های احسان افروز در سراسر کشور پراکندگی مناسبی دارند . برای خرید هر یک از محصولات میتوانید بصورت مستقیم با شماره های تماس کارخانه تماس بگیرید.

تجهيزات اضافي كه معمولاً در روي چيلر نصب مي‌شود شرح زير مي‌باشد:

روي لوله مايع از كندانسور بترتيب سرويس ولو (شير سرويس)، چارچينگ ولو (شير تغذيه گاز به سيستم)، فيلتر دراير (فيلتر- خ

نحوه مونتاژ و تجهیزات چیلر

در روي اواپراتور آنتي فريز و ترموستات نصب مي‌شود: و روي كمپرسور در قسمت ورودي يا مكش و خروجي كاز يا ديسچارج دو عدد گیچ (gage) فشار سنج نصب مي‌شود. همچنين دو عدد گيج فشار سنج بر روي پمپ روغن كه يكي در قسمت فشار ضعيف و ديگري در قسمت فشار بالاي پمپ وصل مي‌شود. كار اين گيج‌ها نشان دادن مقدار فشار مي‌باشد.

يك كنترل فشار بالا و پايين بنام‌هاي  High & Low- Pressure به قسمتهاي فشار بالا يعني رانش و پايين يا مكش نصب گرديده است. و چنانچه فشار از حد تنظيم شده زيادتر يا كمتر گردد برق چيلر قطع مي‌شود.

يك كنترل فشار روغن بنام اويل پرشر Oil- Pressure كه اختلاف فشار بالا و پايين روغن را در حد تنظيم شده نگه مي‌دارد و چنانچه از اين حد اضافه گردد چيلر خاموش مي‌شود.

 و ديگري هيتر روغن مي‌باشد كه قبل از روشن كردن چيلر روغن را گرم و آماده كار مي‌كند و در زمان روشن بودن چيلر هيتر از مدار خارج مي شود.

البته خود كمپرسور داراي وسايل ايمني مثل OVER- LOAD فيلتر و Check Valveو شيرهاي ورودي و خروجي مي‌باشد.

روي كندانسور شير اطمينان مي‌باشد كه بالاي فشار نرمال گاز را تخليه مي‌كند.

كنترل‌هاي بعدي مربوط به برق سيستم مي‌باشد كه شامل بي‌متال- كنتاكتور- رله- تايمر- فيوز- كليدهاي استپ استارت- سيگنال‌هاي اخطار .

سرويس ولو

سرويس ولو يا شير سرويس بعد از كندانسور و در ابتداري لوله مايع قرار دارد و زمانيكه احتياج به بستن مدار مايع براي منظورهاي مختلف مثل تعمير و سرويس كردن فيلتر دراير يا شير شك كن)، سلونوئيد ولو- سايت گلاس، شير انبساط نصب مي‌شود.

مغناطيسي و يا جمع كردن مايع مبرد در كندانسور و يا علتهاي ديگري باشد. مي‌توان با بستن اين شير حركت مايع مبرد را متوقف كرد و قطعه مورد نظر را تعمير و يا تعويض كرد.

چارجينگ ولو

 اين شير جهت تغذيه و شارژ مبرد به داخل سيستم چيلر استفاده مي‌شود و بدنه آن از جنس برنج چكش کاري شده است. دسته سوپاپ آن بصورت چهار گوش و آچار خور تهيه گرديده است.

فيلتر دراير FILTER- DRYER

فيلتر دراير از دو قسمت فيلتر و دراير به معني خشك كن تشكيل شده است. در زمان ساخت چيلر و يا راه‌اندازي ابتدايي و يا بعداً ممكن است مقداري پليسه و يا براده و يا كثافت در داخل سيستم وجود داشته باشد كه اين ضايعات بوسيله فيلتر متوقف مي‌شود و اجازه پيدا نمي‌كنند كه در داخل سيستم گردش كنند و احياناً به كمپرسور و يا قطعات ديگر چيلر خسارت وارد كنند.

دراير يا خشك كننده قسمت ديگر فيلتر دراير مي‌باشد كه ماده جذب رطوبتي مي‌باشد كه در مسير گاز مبرد قرار داده مي‌شود تا رطوبت موجود در مبرد را جذب كند و بيشتر در چيلرهاي كه با ماده مبرد فريون 22 كار مي‌كنند مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

عدم رطوبت در دستگاه چيلر حائز اهميت مي‌باشد. زيرا چنانچه رطوبت در سيستم وجود داشته باشد. در فشارهاي پايين تقطير گشته و بصورت مايع در مي‌آيد و همراه با گاز وارد كمپرسور مي‌شود و اين امر باعث شكستن سوپاپ‌ها و از بين رفتن سيلندر و پيستون و از آب بندي انداختن كمپرسور مي‌شود. علاوه بر اين باعث زنگ زدگي قطعات و همچنين باعث يخ زدگي در شير انبساط و مسدود شدن مسير جريان گاز مي‌شود.

سلونوئيد ولو

در مدار چيلر سلونوئيد ولو يا شير مغناطيسي سر راه مايع مبرد قبل از اواپراتور كار مي‌گذارند. اين شير توسط برق مسير مايع مبرد را باز و بسته مي‌كند. زمانيكه برق چيلر قطع شود شير بسته مي‌شود و جريان مايع مبرد متوقف مي‌گردد. همچنين در موقع خاموش كردن چيلر در وهله اول برق سلونوئيد ولو قطع مي‌شود و عمل پمپ دان كردن خود به خود انجام مي‌شود.

سايت گلاس چیلر

جهت تشخيص مقدار ماده مبرد دستگاه از يك شيشه رؤيت كه در مسير مبرد نصب مي‌شود استفاده مي‌كنند. چنانچه مقدار ماده مبرد كم باشد در مايع حبابهايي ديده مي‌شود كه با اضافه كردن گاز به سيستم اين حبابها از بين مي‌رود. بعضي از سايت گلاس‌ها مجهز به رطوبت سنج مي‌باشد كه رطوبت درون سيستم را با تغيير رنگ دادن نشان مي‌دهد. جنس سايت گلاس‌ها اغلب از برنج مي‌باشد .

كنترل‌هاي كمپرسور چیلر

تجهيزات ديگري در مدارهاي چيلر جهت كنترل فشار رانش و مكش و روغن در نظر مي‌گيرند كه مهمترين آنها بشرح زير مي‌باشد.

كنترل فشار روغن:

اين كنترل جهت ايمني موتور از لحاظ روغنكاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد و چنانچه فشار روغن در حد خطرناكي پايين بيايد. بطور اتوماتيك مدار برق كمپرسور قطع مي‌شود. بعضي از كنترل‌هاي روغن قابل تنظيم و بعضي ديگر فقط براي فشار معيني طراحي گرديده‌اند.

كنترل فشار رانش و مكش كمپرسور HIGH & LOW PRESSURE

اين كنترل جهت قطع كردن برق موتور كمپرسور در فشارهاي بالاتر از حد نرمال و فشارهاي پايين‌تر از حد نرمال بكار مي‌رود. تابلو برق چيلر چنان طراحي مي‌شود كه فاز بوبين كنتاكتور از مسير اين كنترل مي‌گذرد و با وصل و يا قطع بودن كنترل نامبرده برق بوبين كنتاكتور ور در نتيجه برق چيلر وصل و يا قطع مي‌شود.

ترموستات چیلر

جهت كنترل درجه حرارت آب ورودي اواپراتور از كنترل كننده بنام ترموستات استفاده مي‌كند. مدار برق چيلر از ترموستات مي‌گذرد و زماني كه درجه حرارت آب به حد تنظيم شده برسد ترموستات از طريق كنتاكتور فرمان مي‌دهد و برق چيلر قطع مي‌شود و كمپرسور خاموش مي‌شود.

ترموستات در انواع يك مرحله‌اي، دو مرحله‌اي و چند مرحله‌اي وجود دارد كه در هر مرحله، كمپرسوري از مدار خارج مي‌شود و ظرفيت دستگاه كاهش پيدا مي‌كند. اختلاف دماي عملاً اين نوع ترموستات‌ها حدود 2 درجه سانتيگراد مي‌باشد، مثلاً در ترموستات‌هاي چهار مرحله‌اي ابتدا در دماي 18 سانتيگراد يك كمپرسور از مدار خارج مي‌شوند و در دماي 16 سانتيگراد كمپرسور بعدي و به همين ترتيب تمام كمپرسورها يكي بعد از ديگري از مدار خارج مي‌شوند و در زمان روشن شدن، بر عكس عمل مي‌كند. لزوم ترموستات‌هاي چند مرحله‌اي (تغيير ظرفيتي) باين علت است كه زماني درجه حرارت محيط يا ساختماني به درجه حرارت مطلوب رسيد ديگر احتياج به كار كردن تمام كمپرسورهاي چيلر وجود ندارد و فقط بايد چيلر جوابگوي اتلافات حرارتي باشد. در اين موقع با جذب يك كمپرسور ظرفيت دستگاه را كاهش مي‌دهند و با توليد برودت بيشتر كمپرسور بعدي از مدار خارج مي‌شود. بدين ترتيب تمام كمپرسورها از مدار خارج مي‌شوند، البته طريقه ديگر جهت تغيير ظرفيت وجود دارد و آن بدين صورت مي‌باشد كه يك شير سلونوئيد والو قسمت رانش را به قسمت مكش كمپرسور ارتباط مي‌دهد كه

در زمان لازم مي‌توان بوسيلة ترموستات چندين سيلندر را از مدار حذف كرد و ظرفيت دستگاه را كاهش داد.

كنترل ضد يخ يا آنتي فرير ANTI- FREEZE

وسيله‌اي است كه جهت جلوگيري از يخ زدن آب اواپراتور در دماي پايين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ساختمان آنتي فريز عيناً ترموستات مي‌باشد و فقط اختلاف در درجه بندي آن مي‌باشد. معمولاً درجه بندي آنتي فريز بينC 25 تا 5- سانتيگراد مي‌باشد .

لازم به تذکراست عواملي كه باعث پايين آمدن دماي آب اواپراتور مي‌باشد عبارتند از كار نكردن پمپ گردشی ((circulator آب چيلر، خراب شدن ترموستات، بسته بودن شيرهاي ورودي آب اواپراتور و يا گرفتگي لوله‌هاي آب مي‌باشد.

شير اطمينان RELIEF- VALVE

اين شير كه در روي پوسته كندانسور نصب مي‌شود جهت آزاد كردن فشار در حد خطرناك بكار مي‌رود. بدنه اين شيرها از برنج يا برنز ساخته مي‌شوند و جهت فشار مشخصي طراحي گرديده است. در چيلرها اغلب از شيرهاي اطمينان 300 پاند بر اينچ مربع(psi ) استفاده مي‌گردد. بايد توجه داشت كه فشار بالاي چيلر از فشار آزاد كردن شير اطمينان پايين‌تر باشد.

هيتر محفظه كارتر روغن (CRANKCASE- HEATER)

چنانچه روغن در دماي پايين قرار گيرد، سفت شده و ويسكوزيته آن بالا مي‌رود و نمي‌تواند براحتي تمام قسمتهاي كمپرسور را خنك و روغنكاري كند. جهت جلوگيري از اين امر يك المنت حرارتي برقي بشكل ميله درون بدنه كارتر جاسازي مي‌كنند كه وقتي برق اصلي چيلر

فيوز برق چيلر

تابلو برق- اين قسمت در حقيقت گيرنده فرمان از كنترل‌هاي چيلر و محافظت كردن از آمپرهاي خطرناك و بوجود آوردن شرايط مناسب جهت كاركردن چيلر مي‌باشد.

قسمت‌هاي مختلفي كه ممكن است در تابلو برق چيلر مرود استفاده قرار گيرد.

فيوز- كنتاكتور- بي‌متال- تايمر (تايمر رله)- سويچ استپ استارت- رله- ترمينال- كليد مينیاتوري.

چیلر جذبی

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی مایع مبرد آب است برای آب گرمای نهان تبخیر در 100 درجه سانتیگراد برابر 525 کیلوکالری بر کیلوگرم است . دمای جوش آب را می توان پایین آورد اگر فشار در سطح  آب را پایین بیاوریم ، مثلا اگر فشار مطلق آب 0.5 اتمسفر صنعتی باشد ، دمای جوش 81 درجه سانتیگراد و در 0.01 اتمسفر، آب در 4.5 درجه سانتیگراد می جوشد . به عکس هر چه فشار بیشتر شود ، درجه حرارت جوش نیز زیادتر می شود، مثلا اگر فشار به 3.5 اتمسفر برسد، آب در 147 درجه سانتیگراد می جوشد . در چیلرهای جذبی مایع دیگری نیز به عنوان ابزوربر ( جذب کننده ) برای جذب بخارهای آب وجود دارد که بیشتر از محلول لیتیم برماید  برای این منظور استفاده می شود. زیرا این محلول دارای قدرت جذب بخار آب زیاد است و سمی و قابل انفجار نیست و همچنین ایجاد ترکیبات مضر نمی کند .

انواع طبقه بندی چیلر های جذبی

چیلر های جذبی به سه شكل طبقه بندی می شوند

 

1.  طبقه بندی از نظر منبع حرارتی مورد استفاده در ژنراتور

الف. چیلر های جذبی آب گرم

ب. چیلر های جذبی آب داغ

ج. چیلر های جذبی بخار

د. چیلر های جذبی شعله مستقیم

در حال حاضر تمامی این نوع چیلر ها موجود می باشد ولی چیلرهای شعله مستقیم فراگیر تر می باشند.

2.  طبقه بندی از نظر ماده مبرد و جاذب

الف. چیلر های جذبی لیتیم بروماید

ب. چیلر های جذبی آمونیاك

ج. چیلر های جذبی سیلیكاژلی

چیلر های لیتیم برومایدی در حال حاضر استفاده می شوند و چیلرهای دیگر كاربرد وسیعی ندارند.

3.  طبقه بندی از نظر چرخه تغلیظ جاذب

الف. چیلر های جذبی  تك اثره لیتیم بروماید

ب. چیلر های جذبی دو اثره لیتیم بروماید

ج. چیلر های جذبی سه اثره لیتیم بروماید

د. چیلر های جذبی یك مرحله ای  آمونیاكی

ه. چیلر های جذبی چند مرحله ای آمونیاكی

چیلر های دو اثره لیتیم بروماید بیشترین استفاده را در حال حاضر دارند

سیکل چیلر جذبی  یک مرحله ای            

چیلر

Single Effect Cycle

در ژنراتور 1 محلول رقیق شده گرم می شود ، این فرآیند سبب غلیظ شدن مایع (محلول مبرد) می گردد. در کندانسور 2 بخار مبردی که از ژنراتور وارد شده حرارت خود را به آب برج خنک کن منتقل کرده و تبدیل به مایع می شود.

مایع سرد مذکور در ادامه مسیر، روی لوله های مسی ای که درون اواپراتور 3 قرار دارند، می ریزد و باعث خنک شدن آب موجود در لوله های مسی اواپراتور شده و همچنین محلول مبرد به بخار تبدیل می شود.    در محفظه جاذب 4 بخار مبرد توسط محلول جاذب جذب شده و محلول دوباره رقیق می گردد.

عملکرد سیکل چیلر جذبی یک مرحله ای آب گرم:

در دستگاه جذبی تک اثره ، آب به عنوان مبرد و لیتیم بروماید به عنوان جاذب عمل می نماید . محلول غلیظ لیتیم بروماید و آب در قسمت ژنراتور با کسب حرارت از آب گرم به جوشش درآمده و بخار آب حاصله پس از عبور از بخش جدا کننده ضمن تماس با لوله های سرد قسمت کندانسور که توسط آب برج خنک کننده خنک می شود، به قطرات آب تبدیل می شود . آب خالص ایجاد شده به قسمت اواپراتور رفته و توسط عملرکرد یک دستگاه پمپ بسته  از نازل های مخصوص بر روی لوله های فین دار اواپراتور که از داخل آنها آب سرد  تهویه مطبوع عبور می کند ، اسپری می شود. تبخیر آب اسپری شده با گرفتن گرما از  آب تهویه مطبوع باعث سرد شدن آب داخل لوله ها می گردد . بخار آب حاصله وارد محفظه جاذب شده و با محلول لیتیم بروماید غلیظ شده که از بخش ژنراتور  به این قسمت آمده است در تماس قرار می گیرد و بخار آب ، جذب این محلول شده و مجددا به قسمت ژنراتور وارد می شود و این سیکل تکرار می گردد.

انواع مختلفی از چیلرهای جذبی عبارت‌اند از:

۱. چیلرهای آب گرم ضد کریستال

2. چیلرهای بخار تک اثره (Single Effect)

3. چیلرهای بخار دو اثره (Double Effect)

4. چیلرهای شعله مستقیم (Direct Fired)

4-1 یکپارچه محلی(با مشعل اتمسفریک )

تکنولوژی تولید چيلر جذبي

تکنولوژي دبل افکت و در نتيجه مصرف سوخت کمتر و برج خنک کننده و پمپهاي سيرکولاسيون کوچکتر توانايي کار با گازوئيل و گاز شهري استفاده مستقيم از سوخت و حذف سيستمهاي جانبي نظير بويلر , تله بخار و دي اريتور قابل استفاده براي تامين گرمايش در فصل زمستان سيستم پرج پر قدرت عملکرد کم صدا و بدون لرزش سيستم کنترل مجهز به پي ال سي با قابليت عملکرد هوشمند قابليت نصب تجهيزات جنبي جهت تسهيل در راهبري و نگهداري شيرآلات , ليتيوم برومايد و پمپهاي محلول , مبرد و خلاء ساخت کره جنوبي  از 100 الي 14000 تن تبريد

چيلر جذبي بخار سينگل افکت استفاده از بخار با فشار پايين راندمان مناسب سيستم پرج پر قدرت سيستم کنترل مجهز به پي ال سي با قابليتت عملکرد هوشمند قابليت نصب تجهيزات جنبي جهت تسهيل در راهبري و نگهداري  نصب شير کنترل روي کندانس شيرآلات , ليتيوم برومايد و پمپهاي محلول , مبرد و خلاء ساختت کره جنوبي از 100 الي 1300 تن تبريد

چيلر جذبي بخار دبل افکت

تکنولوژي دبل افکت و در نتيجه مصرف سوخت کمتر و برج خنک کننده و پمپهايي سيرکولاسيون کوچکتر استفاده از بخار 8 اتمسفر جيوه بجاي 1 اتمسفر جيوه که باعث کوچک شدن تجهيزاتت جانبي از جمله لوله کشي ها , شير آلات و و تله هاي بخار ميگردد سيستم پرج پر قدرت  عملکرد کم صدا و بدون لرزش سيستم کنترل مجهز به پي ال سي با قابليت عملکردد هوشمند قابليت نصب تجهيزات جنبي جهت تسهيل در راهبري وو نگهداري شيرآلات , ليتيوم برومايد و پمپهاي محلول , مبرد و خلاءء ساخت کره جنوبي از 100 الي 1400 تن تبريد چيلر جذبي آب گرم غلظت پايين عدم بروز مشکل کريستاليزاسيون عدم بروز اشکال در صورت قطع برق عدم نياز به شير سه راهه در مسير آب برج خنک کننده استفاده از ديگ آب گرم موجود در ساختمان عدم نياز به تجهيزات گرانقيمت و پر هزينه بخار نگهداري و راهبري بسيار ساده قابليت اعتماد بالا مزاياي اقتصادي سيستم کنترل مجهز به پي ال سي با قابليت عملکرد هوشمند شيرآلات , ليتيوم برومايد و پمپهاي محلول , مبرد و خلاء ساخت کره جنوبي از 65 الي 5200 تن تبري"چیلر تراکمی"

چیلر تراکمی

کمپرسورهای تبرید،کندانسور، اواپراتور از اجزای مهم چیلرهای تراکمی می باشند.

مکانیزم فشرده سازی گاز مبرد در کمپرسورهای مختلف، متفاوت است. عموما کمپرسورها رفت و برگشتی، اسکرال، اسکرو یا سانتریفوژ می باشند که همه آنها توسط الکتروموتور یا توربین کار می کنند. در سال های اخیر، با رشد تکنولوژی راندمان چیلرهای تراکمی افزایش چشمگیری داشته. اساس کار این چیلرها بر پایه عکس چرخه رانکین است. کمپرسورها می توانند موتور یکپارچه از یک تولید کننده خاص داشته باشند یا موتوربه صورت مجزا روی کمپرسور نصب شود.

نقش کندانسور در چیلر

کندانسور چیلرها می توانند با هوا یا آب خنک شوند. کندانسور یک مبدل حرارتی است که اجازه می دهد گرما از مبرد به هوا یا آب منتقل شود. کندانسورهای هوا خنک از لوله های مسی (برای مایع مبرد) و فین های آلومینیومی (جهت عبور هوا) تشکیل شده اند. کندانسورها از مواد مختلف و با قیمت های متفاتی وجود دارند در میان آن ها کندانسورهای سرمایش تبخیری راندمان بالایی دارند( 4 یا بیشتر).

نقش دستگاه اندازه گیری مایع مبرد در چیلر تراکمی

دستگاه اندازه گیری مایع مبرد (RMD) جریان مایع مبرد را محدود می کنند، افت فشار ایجاد می کنند و باعث شده تا مبرد از مایع گرم به گاز سرد تبدیل شود. RMD بلافاصله قبل ازز اواپراتور قرار دارد تا گاز سرد بتواند گرمای آب درون اواپراتور را جذب کند. روی خروجی اواپراتورر یک سنسوری جهت RMD وجود دارد که دبی مبرد را بر اساس طراحی چیلر تنظیم میی کند. اواپراتور ها می توانند به صورت صفحه ای یا لوله و پوسته ای باشند. اواپراتور نوعیی مبدل است که حرارت را از آب به گاز مبرد منتقل می کند.

This website was built using N.nu - try it yourself for free.    (Click here to renew the premium)(info & kontakt)